Km 0.0
Eixida. Deixem la carretera del barranc de Tagarina i agafem una pista de terra prou ampla que eix cap a la esquerra. Comença la primera pujada.
Km 0.13
Continuem per la pista principal sense agafar el ramal de l'esquerra.
Km 1.44
Continuem recte per la pista principal.
Km 2.65
Continuem recte. Abans la pista principal era la que surt cap a la dreta, però després de l'últim arreglo, ara la pista principal es la que continua recte i tenim que seguir.
Km 3.20
S'acaba la pista ampla. Hem de segir un sender que surt on acaba la pista i que gira cap a l'esquerra planejant. Foto.
Km 3.38
S'acaba la senda i tornem a eixir a una pista que hem de seguir cap a dalt, a la dreta.
Km 3.44
Deixem un ramal a la esquerra que s'endinsa als bancals.
Km 3.78
El camí s'acaba en un bancal (l'huràn llaurat com tan a sovint passa?!). Bordejem el bancal cap a l'esquerra. Al altre costat continua la pista.
Km 3.94
Arribem al final del bancal. Trobem de nou la pista i la seguim cap a la dreta.
Km 4.40
Eixim a una pista més gran i la seguim recte.
Km 6.91
Arribem al Port de Tudons. Encreuament de carreteres asfaltades. Hem de seguir en direcció Alcoleja. És la primera a la dreta sense comptar la carretera tancada a la base de Aitana.
Km 7.18
Deixem de seguida la carretera asfaltada per una pista que surt a ma dreta cap amunt i que ens conduirà a la font de l'Arbre.
Km 11.55
Font del Arbre. Ací es un bon lloc per pegar un mosset i recuperar forces, perquè encara ens queda la pujada més dura. Per continuar, em de deixar la pista principal i agafar-ne una que surt cap a la dreta i cap a dalt. La pista s'enfila amb forta pendent. Foto.
Km 14.82
Ja em passat el pitjor. Estem a la part més alta de la ruta. Per l'esquerra s'incorpora una altra pista. Aquesta també ve de la Font de l'Arbre. Es una possible variant.
Km 14.94

Deixem una pista a la dreta que es perd pel bosc i seguim baixant.

Km 15.30
Arribem a la Font de Forata. S'acaba la pista dalt de la replaça on s'acaba tenim la font. Des d'ací surt la senda que va cap al Pas de la Rabosa i les Simes de Partagat. També des d'ací comença la part més diverida. Un sender que baixa fins a la Font de Partagat.
Km 15.75
Comencem el sender que encara es prou ample amb uns forts tobogans. Aneu en compte perque es molt facil passar-se aquest primer desviament per la velocitat. De totes formes, recte també s'arriba al mateix lloc per una senda més trialera. Es una altra opció.
Km 16.27
La pista - senda acaba en uns bancals abandonats. Hem de buscar una senda que surt cap a la dreta i cap avall i que passa per davant de una casa abandonada. Foto 1. Foto 2. Foto 3.
Km ~17.10
Després d'una divertidisima senda, eixim de nou a una pista. A la nostra dreta hi ha una casa amagada sota una inmensa roca. Seguim cap avall i cap a l'esquerra.
Km 18.16
Arribem a la pista principal que puja des de la Font de Partagat. Zona d'esbarjo i de començament d'excursions per Aitana. Fins ací es pot arribar en cotxe des de la localitat de Benifato. Nosaltres no baixem a la font i continuem per la dreta cap amunt.
Km 20.04
Després de una dura pujada arribem al Port de Tagarina. Comencem de nou a baixar. Des d'ací es pot contemplar el majestuós Puig Campana amb el mar al fons. Foto.
Km 22.42
Deixem un ramal a la dreta i continuem recte.
Km 23.64
Continuem recte.
Km 24.09
Segium la pista principal que fa una corba a la dreta.
Km 24.50
S'acaba la part sense asfaltar. Des d'ací fins al final tan sols hem de seguir la pista asfaltada del barranc de Tagarina.